-->

Cerita Namrud: Raja Sombong yang dilaknat ALLAH

Cerita namrud: Raja sombong yang dilaknat ALLAH


Raja Namrud (hidup dekat tahun 2275 sm – 1943 sm) pula diucap eja namrudz bin kan’aan (2275 sm – 1943 sm) merupakan salah satu seseorang raja yang memerintah mesopotamia purba (saat ini dikenali negeri iraq). dia mempunyai gelaran “a mighty hunter” yang bermaksud “pemburu yang hebat” ataupun “pemburu yang perkasa”, kerana kebijakannya dalam hunting.

Nama selengkapnya merupakan Namrudz Bin Kan’Aan bin kush bin ham bin nuh (Nabi Nuh a. s. ) ataupun pula sesetengah komentar (raja namrud bin kush bin ham bin nuh). tidak hanya itu dia diberi gelaran dewa bacchus ataupun dewa wain dan dewa matahari.

Namrud seorang diri menggambarkan kata jamak yang memiliki penafsiran “mari memberontak”. namanya tercatat dalam taurat, injil dan juga kisah – kisah islam. pada zamannya, namrud menggambarkan seseorang raja yang pintar, tetapi kecerdasannya itu buatnya berlagak sombong dan juga takbur sehinggakan ia mengaku jadi seseorang ateis ataupun bagaikan tuhan dan juga usahanya menemukan tentangan hebat dari nabi ibrahim a. s.

Namanya populer kerana usahanya bagaikan pendiri tower babel. bagi kitab bible kerajaannya termasuklah babel, erech, accad dan juga calneh, di tanah shinar, yang pula dikenali bagaikan tanah namrud.

Generasi nabi nuh a. s. bapa namrud yakni kush iaitu cucu kepada nabi nuh a. s. , manakala ibunya yakni semiramis. ibunya pada umur anak muda telah berkahwin dengan bapanya. merupakan dipercayai satu hari selepas mengadakan ikatan kelamin dengan semiramis, bapanya telah wafat dunia. oleh itu, apabila namrud lahir dia tidak berbapa. ibunya merupakan seseorang yang perempuan yang menawan lagi bijaksana.

Sehabis dia dilahirkan, ibunya membikin cerita kononnya ia tidak sempat dijamah oleh manusia dan juga namrud merupakan anak yang suci. ini telah meningkatkan kepercayaan namrud bahawa dia merupakan anak tuhan. apabila dia jadi berusia, dia jadi seseorang yang kacak dan juga ibunya cemburu dengan sahabat wanitanya. oleh itu, semiramis telah berkahwin dengan namrud iaitu anaknya seorang diri.

Pemerintahan Raja

Raja Namrud telah dianugerahkan energi intelek yang besar dan juga jadi ahli dalam pelbagai bidang serupa seni reka, matematik dan juga ilmu falak. dia telah menemui sistem sexagesimal yang membahagikan bulatan kepada 360 darjah, satu darjah kepada 60 minit dan juga 1 minit kepada 60 dikala. tidak hanya itu dia menetapkan bahawa satu hari terbahagi kepada 24 jam tiap jam kepada 60 minit dan juga 1 minit kepada 60 dikala. bagi dia, hari bermula pada waktu tengah malam dan juga bukannya pada waktu matahari terbenam serupa yang dipercayai oleh kalangan sebelumnya. disamping itu, namrud mahir dalam pengiraan matematik dalam pembinaan bangunan – bangunan besar, jambatan, kuil, mahligai dan juga empangan.

Antara sumbangan dia yakni pembinaan sistem saliran irrigation di lembah tigris dan juga euphrates. beliaulah orang kesatu yang memakai batu – bata dari tanah liat yang dibakar burnt clay bagaikan olahan binaan bangunan. malah dia populer bagaikan arkitek tower babil iaitu pencakar langit yang kesatu di dunia.

malangnya bagaikan seseorang ateis, dia telah menyalahgunakan kebijaksanaannya buat menyesatkan rakyatnya. antara lain dia telah memakai ilmu falak buat mencipta pelbagai sistem meramal nasib serupa horoskop dan juga tilik nasib palmistry.

Tujuannya yakni buat menampilkan bahawa manusia tidak perlukan tuhan kerana manusia sanggup meramal dan juga mengganti nasibnya seorang diri. tidak hanya itu, dia membina banyak bangunan dan berhala yang tersergam indah supaya manusia kagum dengan kehebatan ciptaannya seorang diri.

Tower babil yang bermaksud “pintu gerbang yang sempurna” menggambarkan kuil dimana pendeta – pendeta memuji namrud. tujuannya dibina yakni buat menaikkan suatu bangunan yang sanggup mencecah kayangan.

Bagi novel “sejarah para rasul dan juga raja” pada abad ke – 9 oleh pakar sejarah islam populer al – tabari, tower tersebut telah dimusnahkan oleh allah. pada mulanya para pembinanya memakai satu bahasa iaitu bahasa suryani, namun dia terpecah kepada 72 bahasa yang berlainan. dampaknya mereka tidak mampu berbicara antara satu sama lain dan juga tidak mampu meneruskan pembinaan tower tersebut.

Dia pula sangat meminati ilmu sihir dan juga memakainya buat pengaruhi fikiran rakyatnya. merupakan dipercayai dia menekuni ilmu tersebut dari 2 malaikat harut dan juga marut yang sempat diucap dalam al – quran. tidak hanya itu, dia telah memulakan sesuatu masa yang baru dimana manusia memandang rendah pada tuhan.

Rakyatnya tidak digalakkan buat melaksanakan kebaikan demi tuhan kerana menurutnya tuhan yang ghaib merupakan lemah. oleh itu orang ramai dibawah pemerintahannya boleh mengikut nafsu manusia serupa berpesta, seks rambang, meminum arak dan juga seluruh kemungkaran yang lain. oleh yang demikian, dia diberi gelaran bacchus ataupun dewa wain kerana dia ‘mabuk’ dengan keduniaan. dia pula mendakwa pribadinya tuhan kerana bagaikan seseorang manusia dia lebih ketahui menimpa kelemahan manusia lain berbanding tuhan yang jauh terpisah dari makhluknya seorang diri.

Raja Namrud yang dzalim dengan nabi ibrahim
kitab injil tidak sempat melaporkan tentang pertemuan antara raja namrud dengan nabi ibrahim a. s. malah ada jurang 7 generasi antara mereka berdua, namrud bagaikan cicit nabi nuh a. s, manakala ibrahim 10 generasi selepas nabi nuh. (genesis 10, 11).

Meski begitu, kitab taurat dan juga al – quran menggambarkan pertembungan antara raja namrud dengan nabi ibrahim a. s bagaikan satu konfrontasi hebat antara kebaikan dan juga kejahatan ataupun lebih tertentu lagi monoteisme menentang taghut dan juga penyembahan berhala. tetapi demikian bagi sumber yahudi, raja namrud pernah bertaubat saat sebelum dia wafat dunia. namun pemeluk islam mempercayai bahawa dia senantiasa dengan pendiriannya bagaikan tuhan sehinggalah keakhir hayatnya.

Kedatangan Nabi Ibrahim

Pada satu malam raja namrud bermimpi memandang bintang yang terbit dari barat. terus menjadi besar dia naik, terus menjadi cerah bintang itu menyinar. sehinggakan dia hingga ke zenith dimana dia menerangi segala alam semesta.

selepas terbangun raja namrud juga memanggil penasihatnya dan juga menggambarkan mimpi tersebut. penasihat itu memberitahu dia bahawa ada sebagian tafsiran untuk mimpinya itu. antara tafsirannya yakni:

hendak lahir seseorang insan dalam masa setahun.
insan itu hendak dilahirkan di faddam a’ram.
insan itu hendak jadi pemusnah batu berhala.
insan itu hendak meyakinkan kepalsuan raja namrud.
insan itu hendak menyebarkan agama bahawa tuhan yang esa bentuk dan juga darinya hendak lahir zuriat – zuriat para nabi dan juga aulia.
nabi terakhir dari zuriat ini hendak bawa agama yang ibarat bintang di zenith iaitu menyinari segala alam semesta.
akibat insan ini raja namrud hendak mati secara dasyhat.

Bagi cerita yang lain, namrud bermimpi memandang seseorang anak – anak melompat dan juga masuk ke biliknya, setelah itu merampas mahkota yang dipakainya, kemudian menghancurkannya. sebaik mendengar berita ini namrud juga jadi risau dan juga sedar bahawa insan ini hendak bawa kepada kejatuhannya. dengan serta – merta raja namrud menghantar bala tenteranya ke faddam a’ram.

Penduduk lelaki telah dipisahkan dari isteri – isteri mereka. wanita – wanita yang memiliki telah dibunuh. raja namrud juga keluarkan perintah bahawa sesiapa yang melahirkan anak hendak dibunuh berbarengan anaknya sekali. selepas satu tahun dia menemukan petanda bahawa insan itu hendak dilahirkan.

Dia mengesyaki azaar iaitu orang yang amat dipercayainya kerana azaar sempat dibenarkan buat merambah bandar tersebut. meski begitu azaar menafikannya dan juga isterinya pula tidak menampilkan isyarat berbadan dua. tetapi, dia tidak mempercayainya dan juga menugaskan seseorang tentera buat melindungi isteri azaar. setahun telah lalu dan juga tentera namrud telah dikeluarkan dari bandar faddam a’ram.

Nabi Ibrahim menentang kebatilan yang disebarkan raja namrud
raja namrud lega kerana menyangkakan bahawa dia telah menggagalkan kelahiran insan yang hendak menentangnya itu. meski begitu insan itu telah dilahirkan disebuah gua berhampiran faddam a’ram. semasa insan itu iaitu nabi ibrahim a. s. berusia dia telah menghancurkan sebagian batu berhala. ini telah memunculkan kemarahan rakyat jelata yang menangkap dan membawanya kepada wajah majelis hukum dihadapan raja namrud. ditanyalah nabi ibrahim oleh raja namrud, “apakah engkau yang menghancur dan juga merosakkan tuhan – tuhan kami? ”

Dengan tenang dan juga selamba, nabi ibrahim menanggapi, “patung besar yang berkalungkan kapak di lehernya seperti itu yang melaksanakannya. cuba tanya kepada patung – patung itu siapakah yang menghancurkannya. ”

Raja Namrud juga terdiam sejenak. setelah itu dia mengatakan, “engkau kan ketahui bahawa patung – patung itu tidak mampu bercakap dan juga mengatakan kenapa engkau memohon kami bertanya kepadanya? ”

tibalah dikala yang benar dinantikan oleh nabi ibrahim, hingga bagaikan jawapan atas persoalan yang terakhir itu dia berpidato membentangkan kebatilan persembahan mereka, yang mereka pertahankan mati – matian, sekedar cuma kerana adat itu merupakan peninggalan nenek – moyang. mengatakan nabi ibrahim kepada raja namrud itu, “jika begitu, kenapa kalian sembah patung – patung itu, yang tidak mampu berkata – kata, tidak mampu memandang dan juga tidak mampu mendengar, tidak mampu bawa khasiat ataupun menolak mudarat, terlebih lagi tidak mampu membantu pribadinya seorang diri dari kehancuran dan juga kebinasaan? alangkah bodohnya kalian dengan keyakinan dan juga persembahan kalian itu! tidakkah mampu kalian berfikir dengan ide bahawa persembahan kalian merupakan perbuatan yang galat yang cuma difahami oleh syaitan.

Kenapa kalian tidak menyembah tuhan yang menghasilkan kalian, menghasilkan alam sekitar kalian dan juga menguasakan kalian di atas bumi dengan seluruh isi dan juga kekayaan. alangkah hina dinanya kalian dengan persembahan kalian itu. ”

sehabis tuntas, barulah raja namrud sedar bahawa jejaka dihadapannya yakni insan dalam mimpinya itu. budak ini bijak berpidato dan juga memiliki logik yang lebih besar daripada dia dan juga sanggup menggugat keyakinan rakyatnya terhadap penyembahan berhala.

tidak hanya itu, budak ini amat percaya dengan bentuknya tuhan yang esa dan juga tidak yakin dengan berhala. budak ini langsung tidak gentar dengan raja namrud dan juga berani membantahnya. raja namrud juga ketahui bahawa dia mesti menewaskan nabi ibrahim dengan dan merta.

kemudian dia juga membikin keputusan buat membakar nabi ibrahim hidup – hidup bagaikan hukuman atas perbuatannya menghina dan juga menghancurkan tuhan – tuhan mereka. hingga berserulah raja namrud kepada rakyat yang muncul melihat majelis hukum itu, “bakarlah dia dan juga belalah tuhan – tuhanmu, bila kalian betul – betul setia kepadanya. ” nabi ibrahim juga dilemparkan ke dalam bukit api yang menyala – nyala. namun dengan ajaibnya dia terselamat.

cuma tali temali dan juga rantai yang memadu tangan dan juga kakinya yang dibakar hangus, sebaliknya badan dan juga baju yang terlekat pada badannya senantiasa utuh, tidak sedikit juga tersentuh oleh api. orang ramai tercengang dengan keajaiban ini dan juga mula mempersoalkan keyakinan kepada raja namrud. malah anak wanita raja namrud seorang diri, puteri razia mengaku di hadapan orang ramai bahawa tuhan nabi ibrahim a. s. merupakan tuhan yang sesungguhnya.

ini telah menaikkan kemarahan namrud yang memusatkan tenteranya buat menewaskan puterinya itu. puteri itu juga meluru kearah api yang besar itu kemudian mengatakan, “tuhan nabi ibrahim selamatkanlah aku”. puteri razia juga ikut terselamat dari dibakar dalam api yang membara itu dan juga kedengaran ia mengucap kalimah syahadah. aksi derhaka puterinya menjadikan hati raja namrud terus menjadi membara.

sebaik sahaja puteri razia keluar dari api tersebut dia dan tenteranya telah mengejarnya kedalam hutan. ini berikan kesempatan kepada nabi ibrahim dan adik tirinya sarah, bapanya azaar dan anak saudaranya nabi luth a. s. buat melarikan diri.

Raja Namrud dan juga tenteranya cuba mencari puteri razia namun puteri itu telah lenyap. selepas sekian lama, mereka juga kembali dan juga mengalami bahawa nabi ibrahim ikut lenyap. sehabis kejadian ini, raja namrud terus menjadi risau kerana rakyatnya mula lenyap keyakinan terhadap kekuasaannya. oleh itu, dia berazam pula buat menewaskan tuhan nabi ibrahim.

raja namrud coba menewaskan allah swt.
serupa keyakinan orang dahulukala, dia menyangka bahawa tuhan bersemayam di atas kayangan. oleh itu raja namrud telah berupaya buat membina suatu kenderaan yang sanggup terbang keatas langit.

4 ekor burung yang besar dipakai buat mengangkut kenderaan itu kelangit. 4 tiang yang panjang dicucuk dengan santapan telah dinaikkan supaya burung – burung itu terbang ke atas. dia percaya apabila hingga dilangit, dia hendak mendatangi allah dan juga boleh memanahnya sampai – sampai mati.

sebaik sahaja kenderaan naik keudara, raja namrud juga bersedia dengan anak panahnya. dia populer bagaikan pemanah yang profesional dan juga hadiahnya yang amat besar yakni allah. meski begitu, namrud hairan kerana terus menjadi besar kenderaan itu naik terus menjadi jauh langit itu berposisi. lama – kelamaan, hawa juga jadi terus menjadi nipis dan juga dia terus menjadi sukar buat bernafas.

Dengan sepenuh hati dia mengacukan panahnya kelangit dan juga memanah keudara. selang sebagian kala setelah itu, panahnya jatuh semula dengan berlumuran darah. raja namrud berasa gembira kerana menyangka dia berjaya menewaskan tuhan nabi ibrahim a. s. kemudian namrud juga menolak tiang – tiang itu kebawah biar burung – burung itu semula ke bumi.

apabila hingga ke tanah, namrud dengan bangganya menampilkan anak panahnya dikhalayak ramai dan juga mengaku bahawa dia telah memburu dan menewaskan allah. raja namrud juga menjemput nabi ibrahim a. s ke istananya buat menampilkan kekuasaan dia. apabila ditunjuk hendak panahnya itu, nabi ibrahim bertanya apabila raja namrud memanah tuhan, terdapatkah langit terus menjadi jauh ataupun terus menjadi dekat. dia terpaksa mengaku bahawa langit terus menjadi jauh.

Nabi Ibrahim mendakwa bahawa darah itu merupakan sesungguhnya darah ikan yang dilumur oleh malaikat dilangit dan juga raja namrud tidak berupaya buat menewaskan allah. barulah dia sedar bahawa dia telah dikaburkan matanya oleh allah. namrud senantiasa mahu menampilkan kekuasannya. kemudian dia memanggil tenteranya buat bawa 2 orang tawanan.

satunya telah dipakai hukuman bunuh manakala seseorang lagi telah dibebaskan. dengan angkuh dia mengatakan mengatakan kepada nabi ibrahim, “lihatlah aku mampu berikan kehidupan kepada seseorang dan juga mengambil nyawa orang yang lain! ” nabi ibrahim pula menanggapi, “tuhan yang aku sembah berkuasa buat menerbitkan matahari dari timur. bolehkah raja namrud menerbitkan matahari disebelah barat pula? ” dia juga terpaksa mengaku kalah dengan logik nabi ibrahim a. s.

dengan nada yang besar dia mencabar allah buat menentangnya disebuah tempat tertentu. dia hendak mengumpul segala bala tenteranya buat berperang dengan allah.

Raja Namrud juga mengumpul bala tenteranya yang ramai lengkap dengan senjata yang serba – serbi mutahir buat mengalami tuhan nabi ibrahim a. s. apa apabila datang ditempat itu, allah telah merendahkan beribu – ribu nyamuk ataupun serangga yang halus. senjata buatan manusia yang amat hebat juga tidak sanggup menepis gempuran makhluk yang halus ini.

dalam sebagian kala, mereka telah menembusi kulit tentera raja namrud dan juga menewaskan mereka dengan dahsyat sekali. namrud bagaimanapun berjaya melarikan diri namun seekor nyamuk telah masuk ke otaknya.

dipercayai sepanjang 4 puluh hari dan juga 4 puluh malam, namrud merana kerana otaknya dihisap oleh nyamuk itu. dalam tempoh tersebut, nabi ibrahim kerap mendatangi dan berikan dakwah kepada dia, tetapi namrud senantiasa mendakwa pribadinya tuhan.

kesimpulannya namrud memanggil orang suruhannya buat mengambil sebatang besi yang besar buat memukul kepalanya supaya sakitnya lenyap. selepas kepalanya dipukul, namrud memusatkan orang suruhannya buat berikan pukulan yang amat kokoh dan juga ini telah bawa kepada kematian raja namrud yang zalim itu.

setelah itu, nyamuk tersebut merangkak keluar dari telinganya. hingga berakhirlah kehidupan seseorang raja takbur yang mati akibat gempuran seekor nyamuk yang kecil. wallahu a’lam.

Artikel ini sudah Pernah Tayang pada islambuzzer.com

0 Response to "Cerita Namrud: Raja Sombong yang dilaknat ALLAH "

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel