Cerita Namrud: Raja Sombong yang dilaknat ALLAH
Cerita namrud: Raja sombong yang dilaknat ALLAH |
Raja Namrud (hidup dekat tahun 2275 sm – 1943 sm) pula
diucap eja namrudz bin kan’aan (2275 sm – 1943 sm) merupakan salah satu
seseorang raja yang memerintah mesopotamia purba (saat ini dikenali negeri
iraq). dia mempunyai gelaran “a mighty hunter” yang bermaksud “pemburu yang
hebat” ataupun “pemburu yang perkasa”, kerana kebijakannya dalam hunting.
Nama selengkapnya merupakan Namrudz Bin Kan’Aan bin kush
bin ham bin nuh (Nabi Nuh a. s. ) ataupun pula sesetengah komentar (raja namrud
bin kush bin ham bin nuh). tidak hanya itu dia diberi gelaran dewa bacchus
ataupun dewa wain dan dewa matahari.
Namrud seorang diri menggambarkan kata jamak yang
memiliki penafsiran “mari memberontak”. namanya tercatat dalam taurat, injil
dan juga kisah – kisah islam. pada zamannya, namrud menggambarkan seseorang
raja yang pintar, tetapi kecerdasannya itu buatnya berlagak sombong dan juga
takbur sehinggakan ia mengaku jadi seseorang ateis ataupun bagaikan tuhan dan
juga usahanya menemukan tentangan hebat dari nabi ibrahim a. s.
Namanya populer kerana usahanya bagaikan pendiri tower
babel. bagi kitab bible kerajaannya termasuklah babel, erech, accad dan juga
calneh, di tanah shinar, yang pula dikenali bagaikan tanah namrud.
Generasi nabi nuh a. s. bapa namrud yakni kush iaitu cucu
kepada nabi nuh a. s. , manakala ibunya yakni semiramis. ibunya pada umur anak
muda telah berkahwin dengan bapanya. merupakan dipercayai satu hari selepas
mengadakan ikatan kelamin dengan semiramis, bapanya telah wafat dunia. oleh
itu, apabila namrud lahir dia tidak berbapa. ibunya merupakan seseorang yang
perempuan yang menawan lagi bijaksana.
Sehabis dia dilahirkan, ibunya membikin cerita kononnya
ia tidak sempat dijamah oleh manusia dan juga namrud merupakan anak yang suci.
ini telah meningkatkan kepercayaan namrud bahawa dia merupakan anak tuhan.
apabila dia jadi berusia, dia jadi seseorang yang kacak dan juga ibunya cemburu
dengan sahabat wanitanya. oleh itu, semiramis telah berkahwin dengan namrud
iaitu anaknya seorang diri.
Pemerintahan Raja
Raja Namrud telah dianugerahkan energi intelek yang besar
dan juga jadi ahli dalam pelbagai bidang serupa seni reka, matematik dan juga
ilmu falak. dia telah menemui sistem sexagesimal yang membahagikan bulatan
kepada 360 darjah, satu darjah kepada 60 minit dan juga 1 minit kepada 60
dikala. tidak hanya itu dia menetapkan bahawa satu hari terbahagi kepada 24 jam
tiap jam kepada 60 minit dan juga 1 minit kepada 60 dikala. bagi dia, hari
bermula pada waktu tengah malam dan juga bukannya pada waktu matahari terbenam
serupa yang dipercayai oleh kalangan sebelumnya. disamping itu, namrud mahir
dalam pengiraan matematik dalam pembinaan bangunan – bangunan besar, jambatan,
kuil, mahligai dan juga empangan.
Antara sumbangan dia yakni pembinaan sistem saliran
irrigation di lembah tigris dan juga euphrates. beliaulah orang kesatu yang
memakai batu – bata dari tanah liat yang dibakar burnt clay bagaikan olahan
binaan bangunan. malah dia populer bagaikan arkitek tower babil iaitu pencakar
langit yang kesatu di dunia.
malangnya bagaikan seseorang ateis, dia telah
menyalahgunakan kebijaksanaannya buat menyesatkan rakyatnya. antara lain dia
telah memakai ilmu falak buat mencipta pelbagai sistem meramal nasib serupa
horoskop dan juga tilik nasib palmistry.
Tujuannya yakni buat menampilkan bahawa manusia tidak
perlukan tuhan kerana manusia sanggup meramal dan juga mengganti nasibnya
seorang diri. tidak hanya itu, dia membina banyak bangunan dan berhala yang
tersergam indah supaya manusia kagum dengan kehebatan ciptaannya seorang diri.
Tower babil yang bermaksud “pintu gerbang yang sempurna”
menggambarkan kuil dimana pendeta – pendeta memuji namrud. tujuannya dibina
yakni buat menaikkan suatu bangunan yang sanggup mencecah kayangan.
Bagi novel “sejarah para rasul dan juga raja” pada abad
ke – 9 oleh pakar sejarah islam populer al – tabari, tower tersebut telah
dimusnahkan oleh allah. pada mulanya para pembinanya memakai satu bahasa iaitu
bahasa suryani, namun dia terpecah kepada 72 bahasa yang berlainan. dampaknya
mereka tidak mampu berbicara antara satu sama lain dan juga tidak mampu
meneruskan pembinaan tower tersebut.
Dia pula sangat meminati ilmu sihir dan juga memakainya
buat pengaruhi fikiran rakyatnya. merupakan dipercayai dia menekuni ilmu
tersebut dari 2 malaikat harut dan juga marut yang sempat diucap dalam al –
quran. tidak hanya itu, dia telah memulakan sesuatu masa yang baru dimana
manusia memandang rendah pada tuhan.
Rakyatnya tidak digalakkan buat melaksanakan kebaikan
demi tuhan kerana menurutnya tuhan yang ghaib merupakan lemah. oleh itu orang
ramai dibawah pemerintahannya boleh mengikut nafsu manusia serupa berpesta,
seks rambang, meminum arak dan juga seluruh kemungkaran yang lain. oleh yang
demikian, dia diberi gelaran bacchus ataupun dewa wain kerana dia ‘mabuk’
dengan keduniaan. dia pula mendakwa pribadinya tuhan kerana bagaikan seseorang
manusia dia lebih ketahui menimpa kelemahan manusia lain berbanding tuhan yang
jauh terpisah dari makhluknya seorang diri.
Raja Namrud yang dzalim dengan nabi ibrahim
kitab injil tidak sempat melaporkan tentang pertemuan
antara raja namrud dengan nabi ibrahim a. s. malah ada jurang 7 generasi antara
mereka berdua, namrud bagaikan cicit nabi nuh a. s, manakala ibrahim 10
generasi selepas nabi nuh. (genesis 10, 11).
Meski begitu, kitab taurat dan juga al – quran
menggambarkan pertembungan antara raja namrud dengan nabi ibrahim a. s bagaikan
satu konfrontasi hebat antara kebaikan dan juga kejahatan ataupun lebih
tertentu lagi monoteisme menentang taghut dan juga penyembahan berhala. tetapi
demikian bagi sumber yahudi, raja namrud pernah bertaubat saat sebelum dia
wafat dunia. namun pemeluk islam mempercayai bahawa dia senantiasa dengan
pendiriannya bagaikan tuhan sehinggalah keakhir hayatnya.
Kedatangan Nabi Ibrahim
Pada satu malam raja namrud bermimpi memandang bintang
yang terbit dari barat. terus menjadi besar dia naik, terus menjadi cerah
bintang itu menyinar. sehinggakan dia hingga ke zenith dimana dia menerangi
segala alam semesta.
selepas terbangun raja namrud juga memanggil penasihatnya
dan juga menggambarkan mimpi tersebut. penasihat itu memberitahu dia bahawa ada
sebagian tafsiran untuk mimpinya itu. antara tafsirannya yakni:
hendak lahir seseorang insan dalam masa setahun.
insan itu hendak dilahirkan di faddam a’ram.
insan itu hendak jadi pemusnah batu berhala.
insan itu hendak meyakinkan kepalsuan raja namrud.
insan itu hendak menyebarkan agama bahawa tuhan yang esa
bentuk dan juga darinya hendak lahir zuriat – zuriat para nabi dan juga aulia.
nabi terakhir dari zuriat ini hendak bawa agama yang
ibarat bintang di zenith iaitu menyinari segala alam semesta.
akibat insan ini raja namrud hendak mati secara dasyhat.
Bagi cerita yang lain, namrud bermimpi memandang
seseorang anak – anak melompat dan juga masuk ke biliknya, setelah itu merampas
mahkota yang dipakainya, kemudian menghancurkannya. sebaik mendengar berita ini
namrud juga jadi risau dan juga sedar bahawa insan ini hendak bawa kepada
kejatuhannya. dengan serta – merta raja namrud menghantar bala tenteranya ke
faddam a’ram.
Penduduk lelaki telah dipisahkan dari isteri – isteri
mereka. wanita – wanita yang memiliki telah dibunuh. raja namrud juga keluarkan
perintah bahawa sesiapa yang melahirkan anak hendak dibunuh berbarengan anaknya
sekali. selepas satu tahun dia menemukan petanda bahawa insan itu hendak
dilahirkan.
Dia mengesyaki azaar iaitu orang yang amat dipercayainya
kerana azaar sempat dibenarkan buat merambah bandar tersebut. meski begitu
azaar menafikannya dan juga isterinya pula tidak menampilkan isyarat berbadan
dua. tetapi, dia tidak mempercayainya dan juga menugaskan seseorang tentera
buat melindungi isteri azaar. setahun telah lalu dan juga tentera namrud telah
dikeluarkan dari bandar faddam a’ram.
Nabi Ibrahim menentang kebatilan yang disebarkan raja
namrud
raja namrud lega kerana menyangkakan bahawa dia telah
menggagalkan kelahiran insan yang hendak menentangnya itu. meski begitu insan
itu telah dilahirkan disebuah gua berhampiran faddam a’ram. semasa insan itu
iaitu nabi ibrahim a. s. berusia dia telah menghancurkan sebagian batu berhala.
ini telah memunculkan kemarahan rakyat jelata yang menangkap dan membawanya
kepada wajah majelis hukum dihadapan raja namrud. ditanyalah nabi ibrahim oleh
raja namrud, “apakah engkau yang menghancur dan juga merosakkan tuhan – tuhan
kami? ”
Dengan tenang dan juga selamba, nabi ibrahim menanggapi,
“patung besar yang berkalungkan kapak di lehernya seperti itu yang
melaksanakannya. cuba tanya kepada patung – patung itu siapakah yang
menghancurkannya. ”
Raja Namrud juga terdiam sejenak. setelah itu dia
mengatakan, “engkau kan ketahui bahawa patung – patung itu tidak mampu bercakap
dan juga mengatakan kenapa engkau memohon kami bertanya kepadanya? ”
tibalah dikala yang benar dinantikan oleh nabi ibrahim,
hingga bagaikan jawapan atas persoalan yang terakhir itu dia berpidato
membentangkan kebatilan persembahan mereka, yang mereka pertahankan mati –
matian, sekedar cuma kerana adat itu merupakan peninggalan nenek – moyang. mengatakan
nabi ibrahim kepada raja namrud itu, “jika begitu, kenapa kalian sembah patung
– patung itu, yang tidak mampu berkata – kata, tidak mampu memandang dan juga
tidak mampu mendengar, tidak mampu bawa khasiat ataupun menolak mudarat,
terlebih lagi tidak mampu membantu pribadinya seorang diri dari kehancuran dan
juga kebinasaan? alangkah bodohnya kalian dengan keyakinan dan juga persembahan
kalian itu! tidakkah mampu kalian berfikir dengan ide bahawa persembahan kalian
merupakan perbuatan yang galat yang cuma difahami oleh syaitan.
Kenapa kalian tidak menyembah tuhan yang menghasilkan
kalian, menghasilkan alam sekitar kalian dan juga menguasakan kalian di atas
bumi dengan seluruh isi dan juga kekayaan. alangkah hina dinanya kalian dengan
persembahan kalian itu. ”
sehabis tuntas, barulah raja namrud sedar bahawa jejaka
dihadapannya yakni insan dalam mimpinya itu. budak ini bijak berpidato dan juga
memiliki logik yang lebih besar daripada dia dan juga sanggup menggugat
keyakinan rakyatnya terhadap penyembahan berhala.
tidak hanya itu, budak ini amat percaya dengan bentuknya
tuhan yang esa dan juga tidak yakin dengan berhala. budak ini langsung tidak
gentar dengan raja namrud dan juga berani membantahnya. raja namrud juga
ketahui bahawa dia mesti menewaskan nabi ibrahim dengan dan merta.
kemudian dia juga membikin keputusan buat membakar nabi
ibrahim hidup – hidup bagaikan hukuman atas perbuatannya menghina dan juga
menghancurkan tuhan – tuhan mereka. hingga berserulah raja namrud kepada rakyat
yang muncul melihat majelis hukum itu, “bakarlah dia dan juga belalah tuhan –
tuhanmu, bila kalian betul – betul setia kepadanya. ” nabi ibrahim juga
dilemparkan ke dalam bukit api yang menyala – nyala. namun dengan ajaibnya dia
terselamat.
cuma tali temali dan juga rantai yang memadu tangan dan
juga kakinya yang dibakar hangus, sebaliknya badan dan juga baju yang terlekat
pada badannya senantiasa utuh, tidak sedikit juga tersentuh oleh api. orang
ramai tercengang dengan keajaiban ini dan juga mula mempersoalkan keyakinan
kepada raja namrud. malah anak wanita raja namrud seorang diri, puteri razia
mengaku di hadapan orang ramai bahawa tuhan nabi ibrahim a. s. merupakan tuhan
yang sesungguhnya.
ini telah menaikkan kemarahan namrud yang memusatkan
tenteranya buat menewaskan puterinya itu. puteri itu juga meluru kearah api
yang besar itu kemudian mengatakan, “tuhan nabi ibrahim selamatkanlah aku”.
puteri razia juga ikut terselamat dari dibakar dalam api yang membara itu dan
juga kedengaran ia mengucap kalimah syahadah. aksi derhaka puterinya menjadikan
hati raja namrud terus menjadi membara.
sebaik sahaja puteri razia keluar dari api tersebut dia
dan tenteranya telah mengejarnya kedalam hutan. ini berikan kesempatan kepada
nabi ibrahim dan adik tirinya sarah, bapanya azaar dan anak saudaranya nabi
luth a. s. buat melarikan diri.
Raja Namrud dan juga tenteranya cuba mencari puteri razia
namun puteri itu telah lenyap. selepas sekian lama, mereka juga kembali dan
juga mengalami bahawa nabi ibrahim ikut lenyap. sehabis kejadian ini, raja
namrud terus menjadi risau kerana rakyatnya mula lenyap keyakinan terhadap
kekuasaannya. oleh itu, dia berazam pula buat menewaskan tuhan nabi ibrahim.
raja namrud coba menewaskan allah swt.
serupa keyakinan orang dahulukala, dia menyangka bahawa
tuhan bersemayam di atas kayangan. oleh itu raja namrud telah berupaya buat
membina suatu kenderaan yang sanggup terbang keatas langit.
4 ekor burung yang besar dipakai buat mengangkut
kenderaan itu kelangit. 4 tiang yang panjang dicucuk dengan santapan telah
dinaikkan supaya burung – burung itu terbang ke atas. dia percaya apabila
hingga dilangit, dia hendak mendatangi allah dan juga boleh memanahnya sampai –
sampai mati.
sebaik sahaja kenderaan naik keudara, raja namrud juga
bersedia dengan anak panahnya. dia populer bagaikan pemanah yang profesional
dan juga hadiahnya yang amat besar yakni allah. meski begitu, namrud hairan
kerana terus menjadi besar kenderaan itu naik terus menjadi jauh langit itu
berposisi. lama – kelamaan, hawa juga jadi terus menjadi nipis dan juga dia
terus menjadi sukar buat bernafas.
Dengan sepenuh hati dia mengacukan panahnya kelangit dan
juga memanah keudara. selang sebagian kala setelah itu, panahnya jatuh semula
dengan berlumuran darah. raja namrud berasa gembira kerana menyangka dia
berjaya menewaskan tuhan nabi ibrahim a. s. kemudian namrud juga menolak tiang
– tiang itu kebawah biar burung – burung itu semula ke bumi.
apabila hingga ke tanah, namrud dengan bangganya menampilkan
anak panahnya dikhalayak ramai dan juga mengaku bahawa dia telah memburu dan
menewaskan allah. raja namrud juga menjemput nabi ibrahim a. s ke istananya
buat menampilkan kekuasaan dia. apabila ditunjuk hendak panahnya itu, nabi
ibrahim bertanya apabila raja namrud memanah tuhan, terdapatkah langit terus
menjadi jauh ataupun terus menjadi dekat. dia terpaksa mengaku bahawa langit
terus menjadi jauh.
Nabi Ibrahim mendakwa bahawa darah itu merupakan
sesungguhnya darah ikan yang dilumur oleh malaikat dilangit dan juga raja
namrud tidak berupaya buat menewaskan allah. barulah dia sedar bahawa dia telah
dikaburkan matanya oleh allah. namrud senantiasa mahu menampilkan kekuasannya.
kemudian dia memanggil tenteranya buat bawa 2 orang tawanan.
satunya telah dipakai hukuman bunuh manakala seseorang
lagi telah dibebaskan. dengan angkuh dia mengatakan mengatakan kepada nabi
ibrahim, “lihatlah aku mampu berikan kehidupan kepada seseorang dan juga
mengambil nyawa orang yang lain! ” nabi ibrahim pula menanggapi, “tuhan yang
aku sembah berkuasa buat menerbitkan matahari dari timur. bolehkah raja namrud
menerbitkan matahari disebelah barat pula? ” dia juga terpaksa mengaku kalah
dengan logik nabi ibrahim a. s.
dengan nada yang besar dia mencabar allah buat menentangnya
disebuah tempat tertentu. dia hendak mengumpul segala bala tenteranya buat
berperang dengan allah.
Raja Namrud juga mengumpul bala tenteranya yang ramai
lengkap dengan senjata yang serba – serbi mutahir buat mengalami tuhan nabi
ibrahim a. s. apa apabila datang ditempat itu, allah telah merendahkan beribu –
ribu nyamuk ataupun serangga yang halus. senjata buatan manusia yang amat hebat
juga tidak sanggup menepis gempuran makhluk yang halus ini.
dalam sebagian kala, mereka telah menembusi kulit tentera
raja namrud dan juga menewaskan mereka dengan dahsyat sekali. namrud
bagaimanapun berjaya melarikan diri namun seekor nyamuk telah masuk ke otaknya.
dipercayai sepanjang 4 puluh hari dan juga 4 puluh malam,
namrud merana kerana otaknya dihisap oleh nyamuk itu. dalam tempoh tersebut,
nabi ibrahim kerap mendatangi dan berikan dakwah kepada dia, tetapi namrud
senantiasa mendakwa pribadinya tuhan.
kesimpulannya namrud memanggil orang suruhannya buat
mengambil sebatang besi yang besar buat memukul kepalanya supaya sakitnya
lenyap. selepas kepalanya dipukul, namrud memusatkan orang suruhannya buat
berikan pukulan yang amat kokoh dan juga ini telah bawa kepada kematian raja
namrud yang zalim itu.
setelah itu, nyamuk tersebut merangkak keluar dari
telinganya. hingga berakhirlah kehidupan seseorang raja takbur yang mati akibat
gempuran seekor nyamuk yang kecil. wallahu a’lam.
Artikel ini sudah Pernah Tayang pada islambuzzer.com
0 Response to "Cerita Namrud: Raja Sombong yang dilaknat ALLAH "
Post a Comment